Udskolingen

Fra 7. årgang er man en del af udskolingen på Søborg Skole.

I udskolingen er vi overordnet set optagede af faglighed og fællesskab, selvstændighed og samarbejde, hverdag og verden udenfor. I kan læse mere om det herunder.

Faglighed
I udskolingen på Søborg Skole er vi fagligt ambitiøse. Det er vores mål, at I alle kommer fra Søborg Skole med så gode faglige kompetencer som muligt. I udskolingen møder I en række nye fag – fysik/kemi, biologi, geografi, samfundsfag (fra 8.) og praktisk/musiske valgfag. I vil opleve at få flere faglærere, end I har været vant til fra mellemtrinnet, og vi vægter den faglige fordybelse meget højt. Lærerne brænder for deres fag og har alle høje faglige ambitioner på jeres vegne.

I vil allerede fra 7. klasse stifte bekendtskab med de typer af opgaver, som I skal igennem, når I er færdige i 9. klasse og skal til prøve. Det er fordi, det er vores indstilling, at det er vigtigt, at vi øver os og lærer af de fejl, vi begår, undervejs.

Vi tager naturligvis afsæt i det faglige fundament, I har med jer fra mellemtrinnet, og I vil opleve, at fagenes specifikke kompetencer står helt centralt i undervisningen.

Ydermere vil I opleve, at fagene i høj grad spiller sammen. Vi arbejder ofte projektbaseret, hvor fagene kobles, så besvarelserne af de forskellige problemstillinger, vi arbejder med, bliver så nuancerede som muligt.

I løbet af foråret i 6. klasse vil I skulle træffe et valg om, hvilket praktisk/musisk valgfag, I ønsker at have i 7. og 8. I skal have det samme fag begge år, og I skal til en afsluttende eksamen i faget i slutningen af 8. klasse.

Fællesskab
Selvom udskolingen består af tre forskellige årgange, så vægter vi fællesskabet på tværs af hele afdelingen højt.

I august afholder vi en fællesskabsdag, hvor vi på hold på tværs af årgangene, løser en række udfordringer på poster rundt om Bagsværd Sø. Derudover afholder vi I februar vores traditionsrige Gallafest, hvor vi danser lanciers og fester sammen.

I hverdagen har vi pauser sammen og holder oplæg for hinanden, når vi skal i gang med fx praktik eller projektopgave.

Fællesskabet mellem klasserne på de enkelte årgange vægtes også højt. Vi ser årgangen som en samlet enhed, og I har valgfag og tysk/fransk sammen, ligesom vi ofte tager på ture sammen ud af huset. De fleste af jeres faglærere vil have begge klasser på årgangen, og vi vil også indimellem arbejde med projekter, hvor I kan arbejde i grupper på tværs af klasserne.

Igennem 7. klasse vil I skulle igennem et 8 ugers forløb, hvor vi 1,5 time om ugen arbejder systematisk med jeres trivsel, jeres kompetencer til klare udfordringer og jeres kammeratskab. Forløbet hedder Basal og er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning. I forældre hører mere om dette på det første forældremøde i 7. klasse.

Selvstændighed
Igennem jeres udskolingstid vil vi stille stadigt større krav til jeres selvstændighed og jeres ansvarlighed. I vil stadig have en ugeplan, og vi vil have jer til at tjekke den og Aula hver dag, da jeres lektier eller eventuelle ændringer i planerne vil fremgå af ugeplanen og Aula.

Vi vil meget gerne have, at I forældre ikke slipper helt – I skal være med på sidelinjen og fortsat støtte jeres børn i deres udvikling.

I udskolingen giver vi jer også mulighed for at forlade skolens område i løbet af skoledagen. Det kan I naturligvis gøre i pauserne, men I kan også gå hjem til hinanden og arbejde eller tage ud og lave undersøgelser eller interviews, hvis I arbejder på et projekt, hvor dette er hensigtsmæssigt.

Vi har stor tillid til jer, og vi ved, at I kan begå jer blandt andre. Derfor tager vi også en del ud af huset for at få spændende oplevelser, som vi ikke har mulighed for at skabe hjemme på skolen.

Samarbejde
I vil skulle arbejde meget sammen igennem jeres udskolingstid. I dagligdagen er arbejdet i grupper af varierende størrelse et centralt element, og derfor øver vi os i gode samarbejdsformer og arbejder ofte med tydelige roller i gruppearbejde. Det er lærernes ansvar, at der dannes gode grupper.

Samarbejdet mellem lærere og elever står også meget centralt for os på Søborg Skole. Vi har det godt med hinanden, vi udviser respekt og anerkendelse, og vi bruger meget tid på at tale med hinanden – både om det som fungerer godt, men også om det som er svært.

Hverdag
I vil have et fast team af lærere, som er de voksne, I altid kan gå til. I jeres faste team vil der også være en pædagog fra Ung I Gladsaxe (UNiG), som vil hjælpe med at skabe en god overgang i jeres fritidstilbud, da I nu skal til at gå i klub hos UNiG. I kan få meget mere information om UNiGs arbejde, og hvilke tilbud de har direkte fra dem.

Verden udenfor
Som tidligere beskrevet bruger vi verden omkring os, som en væsentlig del af undervisningen i udskolingen. Al vores idrætsundervisning foregår i Gladsaxe Hallerne, og vi bruger også de øvrige idræts- og friluftstilbud i kommunen, ligesom vi benytter os af flere af Hovedbibliotekets gode undervisningstilbud. Derudover tager vi på ekskursioner til museer, organisationer og virksomheder, som kan understøtte indholdet i undervisningen hjemme på skolen.

Igennem jeres udskolingstid er det vigtigt, at I bliver klar til at træffe et valg om, hvilken ungdomsuddannelsesretning I ønsker efter 9. klasser. Derfor kommer I i 7. klasse på et forløb på GXU, som hedder Jobsnuseren, hvor I får lov til at snuse til forskellige jobretninger, og i 8. og 9. vil I besøge diverse ungdomsuddannelser. Vores uddannelsesvejleder vil blive et kendt ansigt for jer, og I vil have både kollektive oplæg og individuelle samtaler med hende.

Velkommen til udskolingen på Søborg Skole!