Mellemtrinnet

Mellemtrinnet 4.-6. klasse

Ligesom i indskolingen er vi på mellemtrinnet også optagede af, at børnene skal have et godt børneliv, opleve glæden ved at lære samt opleve værdien af at være en del af et større fællesskab i og på tværs af klasser.

At gå på mellemtrinnet på Søborg Skole
Overgangen fra indskolingen til mellemtrin er jo blot et skift fra 3. til 4. klassetrin. Og så alligevel ikke. Det er også en overgang, hvor vi øver og forventer stigende ansvarlighed, motivation og selvstændighed i forhold til den enkelte elevs tilgang til skolearbejdet. Skolen forventer, at eleverne i højere grad tager ansvar for at have styr på skoletasken, lektier og hvad der sker i skolen. Dog er det fortsat vigtigt med hjemmets opbakning.

Som I allerede kender fra indskolingen, har vi også en tradition for at arbejde sammen på tværs af klasserne på mellemtrinnet, og vi ønsker at tænke årgangene som en helhed og ikke som adskilte klasser. I vil fortsat opleve, at vi arbejder med omlagte uger og temaer på tværs af flere fag.
De voksne møder vores børn positivt og anerkendende, og vi er optagede af at være gode rollemodeller. Det betyder, at børnene mødes af voksne, der er empatiske, nærværende og tydelige i vores samvær med børnene. Dette er grundtanken i skolens pædagogiske retning i arbejdet med PALS (Positiv Adfærd i Læring og Samspil).

På mellemtrinnet prioriterer vi faglighed, fællesskab og et stimulerende læringsmiljø - alt det I kender fra indskolingen. Elevens stemme er central på mellemtrinnet og i klub, og de inddrages i stigende grad i arbejdet med læringsmål og aktiviteter. Det er vigtigt for os at samarbejde med forældrene om at nå disse mål. Forudsætningen er, at samarbejdet mellem skole og hjem er præget af åbenhed og dialog.

Ligesom I kender det fra indskolingen så er vi optagede af at tilrettelægge en varieret undervisning, som både indebærer fælles oplæg, gruppearbejde samt opgaver, der skal løses på egen hånd. Vi lærer alle på forskellige måder, hvorfor vi netop er optagede af, at man på Søborg Skole lærer at lære og at man kan identificere og mestre sin egen læring.

Vi giver og modtager feedback i undervisningen hver dag, og børnene lærer hurtigt, at det er okay at fejle.

Elevinddragelse i skolens udvikling
Allerede fra 4. klasse må man som elev forvente at blive inddraget i skolens udvikling gennem arbejdet i og med elevrådet. Særlige fokusområder er, hvordan eleverne på skolen sikres medindflydelse på deres skoledag, og hvordan skolen hele tiden forbliver optaget at skabe attraktive undervisningsmiljøer for skolernes elever. Elevrådet arbejder tæt sammen med skolens ledelse og skolebestyrelse.

Nye fag
Udover de øgede krav, betyder skiftet til mellemtrinnet også at fagrækken udvides.

Håndværk og Design
I 4., 5., og 6. klasse skal eleverne have Håndværk og Design. Det er et fag, hvor eleverne arbejder med henholdsvis træ, metal og tekstil. Eleverne får her forskellige muligheder for at udfolde deres kreative og innovative evner og praksisfaglighed ved at kombinere de forskellige materialer. Omdrejningspunktet for elevernes arbejde er design og designprocesser, som knytter sig til produktfremstillingen.

Madkundskab
I 5. og 6. klasse. Eleverne arbejder med basisviden om fødevarer, ernæring, sundhed, grundteknikker og hygiejne. Eleverne får mulighed for at kombinere madlavningens praktiske håndværk med viden om mad og måltider. Vi arbejder med elevernes lyst til at smage, vise madmod, sanse, undre sig og eksperimentere med almindelig og alternativ mad.

Fremmedsprog (tysk eller fransk)
På Søborg Skole tilbyder vi både tysk og fransk som det andet fremmedsprog fra 5. klasse.
I og jeres barn skal vælge mellem tysk og fransk som obligatorisk 2. fremmedsprog. Valget er bindende til og med 9. klasse, og forløbet er adgangskrævende for at fortsætte i gymnasiet. Der er derfor ikke mulighed for at have begge fag, da de ligger samtidigt i skemaet.

Det er en kraftig motiverende faktor for barnet at kunne vælge sprog selv. Valget træffes i foråret i 4. klasse. Dette vil I blive orienteret mere om fra skolens side, når det er tid til at vælge mellem tysk eller fransk.

IT- i undervisningen
IT indgår som en naturlig del af undervisningen i de fleste fag. Fra 4. klasse får alle elever stillet
en computer til rådighed. Denne computer vil følge eleverne resten af deres skoletid, og skal ude- lukkende benyttes til skolerelevante aktiviteter.

Målet er, at eleverne lærer at anvende en computer som arbejdsredskab som skal understøtte elevens læring i fagene via brug af relevante værktøjsprogrammer i forskellige fag og sammenhænge.

Elevernes mobiltelefoner er ikke synlige i skoledagen. Den kan benyttes efter lærerens anvisninger til undervisningsbrug.

Fra SFO til klub
I overgangen fra indskolingen til mellemtrinnet kommer også et skift i fritidstilbud fra SFO til skoleklub. Et klubtilbud er ikke pasning, men et tilbud for 4. til 6. klasses børn om en sjov, spændende og lærerig fritid i samvær med jævnaldrende og kompetente voksne. Med udgangspunkt i nøgleordene trivsel, udvikling og læring er det klubbens opgave at tilbyde aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for de større børn, samt understøtte samværsformer og betydningsfulde fællesskaber i forhold til den enkeltes trivsel.

Mere info om klub findes under fanen – ”Klubben”.