Årsberetning 2023

Skolebestyrelsens årsberetning 2022-2023
Maj 2023

Det seneste års skolebestyrelsesarbejde med at føre tilsyn med undervisningen, at formulere og opdatere principper og politikker er forløbet rigtig godt. Med den nyvalgte skolebestyrelse har et vigtigt fokus været at etablere et højt kvalificeret samarbejde til gavn for skolen. Det er heldigvis også lykkedes rigtig godt.

Nyvalgt skolebestyrelse
I alt blev otte nye medlemmer valgt ind i skolebestyrelsen med indgangen til skoleåret. Fem nye forældrerepræsentanter, en ny medarbejderrepræsentant og to nye elevrådsrepræsentanter. Både Christian Wittrup og Morten Frank, hhv. formand og næstformand, havde allerede flere års erfaring som skolebestyrelsesmedlemmer og har derfor sammen med skoleleder og souschef spillet en central rolle i forhold til at etablere og udbygge et i forvejen godt samarbejde i skolebestyrelsen.

Rundvisningsdag og møde med de faglige ledere
I september mødtes de nye medlemmer til en rundvisning på skolen for at opleve hverdagen, undervisningen og skolens faciliteter. På det efterfølgende møde gæstede skolens faglige ledere skolebestyrelsesmødet og blev præsenteret for skolens afdelinger og de opgaver der knytter sig til de forskellige områder. Der var efterfølgende god feedback til den udvidede introduktionen til skolens arbejde fra skolebestyrelsesmedlemmerne.

Ansættelse af ny faglig leder til gruppeordningen
Skolebestyrelsen var repræsenteret i det store ansættelsesudvalg, da der i efteråret blev ansat en ny faglig leder af gruppeordningen. Skolebestyrelsen orienteres løbende om fastansættelse af lærere og pædagoger.

Ommøblering i indskolingen, byggeri og genhusning
Skolebestyrelsen orienteres løbende om Gladsaxes arbejde med at forbedre skolens fysiske rammer. Projektlederne fra både Ejendomscenteret og Skoleafdelingen har holdt oplæg på et skolebestyrelsesmøde og i forbindelse med valg af totalentreprenør i december mødtes nuværende og tidligere skolebestyrelsesmedlemmer til et glas på Søtinget. Skolebestyrelsen er ligesom kontaktforældrene involveret i sparring med skolens ledelse om, hvordan der kommunikeres om projekterne.

Morten Frank, skolebestyrelsens næstformand, er også formand for GXUs bestyrelse, hvor vores 4. til 9. årgang skal genhuses. Han har løbende orienteret skolebestyrelsen om samarbejdet om genhusningen på tværs af de to bestyrelser.

Meddelelsesbogen afløser elevplanen
En af skolebestyrelsens bundne opgaver er at formulere principper for forskellige dele af skolens arbejde. I år er der i samarbejde med andre udvalg på skolen udarbejdet et princip for arbejdet med den forenklede udgave af elevplanen, nemlig den nye meddelelsesbog, der kommer til at fremgå af Skoleportalen.

Trivselspolitik
Skolebestyrelsen har også til opgave at arbejde med skolens politikker. I år har arbejdet bl.a. handlet om at opdatere trivselspolitikken. Den nye udgave forventes 2. behandlet og godkendt inden sommerferien. Både elevrådet, lærere og pædagoger har været involveret i dette arbejde.

Trafik og parkering
Både skolepatrulje, ledelse og forældre har været meget optagede af forbedre trafiksikkerheden omkring skolen, særligt om morgenen. Skoleledelsen har et godt samarbejde med lokalpolitiet og kommunens parkeringsvagter, der ofte besøger Wergelands Allé og krydset på Søborg Hovedgade. I samme forbindelse har skolebestyrelsen flere gange været i dialog Teknik- og Miljøforvaltning om at forbedre forholdene. Det har også ført til, at skolebestyrelsen har henvendt sig direkte til Trafik- og Teknikudvalget, samt fået udarbejdet en formel udtalelse om forbedringspotentialerne af fra en trafikvurderingskyndig. Den rapport er her i forsommeren sendt til udvalget.

Dialog om fagligt udbytte i folkeskolen
Et andet større tema har i år handlet om, hvad køn har af betydning for det faglige udbytte i folkeskolen. Det har skolebestyrelsen drøftet på februarmødet på baggrund af et oplæg fra to forældrerepræsentanter.

Samarbejdet med elevrådet
Vi har nogle aktive elevrådsmedlemmer og de to elevrådsrepræsentanter i skolebestyrelsen har sikret et rigtig godt samarbejde og har på en kvalificeret måde repræsenteret ”elevernes stemme”.

Samarbejdet med Børne- og Undervisningsudvalget
Skolebestyrelsen følger det politiske udvalgsarbejde meget tæt, bl.a. ved at orientere sig i udvalgets dagsordner. I regi af Skolerådsmøderne, som næstformanden deltager i, er der også mulighed for dialog med kommunalpolitikerne. Den samlede bestyrelse har ikke haft lejlighed til at møde Børne- og Undervisningsudvalget i dette skoleår.

Kontaktforældremøder
Sammen med skolebestyrelsesformanden rammesætter skolens ledelse samarbejdet med kontaktforældre i alle skolens klasser. Af forskellige årsager har der været lidt færre møder end i andre skoleår. Kontaktforældre bidrager til en konstruktiv dialog om, nyindretning i vores læringsmiljøer både i indskolingen og i forbindelse med den kommende genhusning. De er typisk også involveret i dialoger om principper, politikker og hvordan vi driver skole.

Andre opgaver behandlet i skoleåret
Behandling af brugertilfredshedsundersøgelse, tilsyn med naturfagene på Søborg Skole, tilsyn med skoleklubben, godkendelse af skolens budget, udtalelse til Gladsaxes budget 2024, planlægning af høstfest og meget mere.

God sommer
Tak for den fine forældreopbakning til skolens arrangementer og hverdag. Til skolens ledelse og medarbejdere skal der lyde en tak for et godt skoleår. Alle ønskes en god sommer!

På skolebestyrelsens vegne

Christian Wittrup